BU_omgivningF (12)

Bockudden

Vår mysiga stuga vid Hornasjön

English | Hitta hit! | Boka

Bockudden är vår scoutstuga som ligger vid Hornasjön i Landvetter. Stugan byggdes under 30-talet men har därefter i olika etapper moderniserats och renoverats och även ett annex har byggts till. Sedan 1995 har stugan varit i Hvitfeldts Scoutkår KFUMs ägo. Det är nu en miljöanpassad anläggning och är bäst för mindre grupper men om golvförläggning och det fasta vindskyddet nyttjas får många plats.

Bockudden är idealisk för friluftsaktiviteter och ligger oerhört vackert belägen på en udde i Hornasjön, strax norr om Härryda. Sista kilometern får man ta sig fram till fots eller med stugans båt eller kanoter. En fantastiskt plats som är avskild men med möjlighet att snabbt ta sig till kollektivtrafik ca 45 minuters promenad. Närmsta mataffär finns i Landvetter centrum, en bilfärd på ca 10 minuter från Hornasjöns strand.

Bockudden underhålls av en grupp som vi så fyndigt kallar Bockuddengruppen.

Det finns även ett märke som man kan köpa om man hyr stugan. Det kostar 20 kronor och kan beställas vid bokning.

Pris för att hyra stugan fastställs tillsammans med bokningsansvarig.

Fler bilder kan du hitta på Bockuddens Facebooksida.

Storstugan

I storstugan finns det två sovrum med fyra respektive åtta bäddar. Dessutom finns ett allrum med öppen spis och matplats och plats för ytterligare två sovande vid behov. Ett välutrustat kök med kyl och frys. Vattnet måste dock på gammalt hederligt sätt handpumpas från vår egna brunn.

Annexet

Annexet byggdes till runt millennieskiftet och här finns ett samlingsrum med en bäddsoffa med möjlighet för golvförläggning för flera samt ett sovloft för upp till 10 personer. Madrasser finns för både golvförläggning och sovloft. Dusch, bastu, fräscha mulltoaletter och tvättrum med rinnande vatten. Under annexet finns en vedbod och förråd.

Vi har även ett fast vindskydd som ligger vackert på gården med utsikt över Hornasjön, här finns också en lägereldsplats och man kan se solnedgången direkt från sin sovplats. Oftast väcks man sedan av lommen som sjunger över sjön lagom till frukosttid.

Båtar & bryggan

Motorbåt och egen brygga vid stugan finns, dessutom har vi ett par riktigt fina kanoter inklusive flytvästar som kan hyras och sjön bjuder på många fina ställen för både övernattning och lunchutflykter.