Kårens traditioner

Kårläger

Varje år har kåren minst två kårläger: ett på hösten runt första advent och ett på våren runt Kristi Himmelsfärdshelgen. På hösten brukar vi sova inomhus för att på våren istället sova i tält. En lista över lägren vi har haft finns här. Om möjlighet finns åker vi gärna på jamboree eller anordnar eget kårläger under sommaren också.

Sommaravslutning

Ända sedan kårens bildande 1969 har sommaravslutningen hållits i Guldhedskyrkan. På avslutningen delas märken ut till samtliga scouter. Förtjänstmärken delas ut till de ledare som tjänstgjort länge. De scouter som ska bli Äventyrare efter sommaren avlägger scoutlöftet och får kårens halsduk och märke. Sedan 2013 kan även årsmötet utse hedersmedlemmar som får en speciell halsduk på sommaravslutningen. Efter ceremonin samlas hela kåren för fika med lotteri.

Julavslutning

Julavslutningen skiljer sig en del från sommaravslutningen. Ceremonin hölls länge i Landala kapell (1983-2013), men hålls numera i kårens lokaler. På avslutningen håller Spåraravdelningen luciatåg, Upptäckaravdelningen sjunger scoutbönen och Äventyraravdelningen sätter upp ett Julspel. Tomten brukar också komma förbi och dela ut julklappar. Efter ceremonin samlas hela kåren för att gå faceltåg och senare ha fika med lotteri.

Julnatta

Kvällen innan julavslutningen samlas alla ledare och Utmanare i kåren för att dricka (alkoholfri) glögg, baka inför fikat på avslutningen och ha det allmänt mysigt. En väldigt uppskattad tradition!

Avdelningarna

Kåren har fem avdelningar: Familjescoutern (startad 2020), Spårarna, Upptäckarna, Äventyrarna och Utmanarna.

Spåraravdelningen brukar kallas ”Småkrypen” då patrullerna heter Myrorna, Getingarna och Nyckelpigorna. Avdelningen har sitt eget rop.
Upptäckaravdelningen har som tradition att döpa sina patruller med havstema, här får dock barnen själva välja namn. Avdelningen använder kårropet.
Äventyraravdelningen kallas för ”Stigfinnarna”, döpt efter en av de ingånende parterna vid kårens bildande, med patrullerna Göken, Anden, Trasten och korpen. Stigfinnarnas rop används av äventyrarna.
Den sista avdelningen, Utmanarna, är mer självgående än de andra och medlemmarna själva får bestämma vad de vill göra. Det är inte ovanligt att Utmanare börjar känna på hur det är att vara ledare för någon av de andra avdelningarna.

Kårens dag

Sedan 2013 arrangerar kåren ”Kårens dag” i maj. Då samlas hela kåren tillsammans med föräldrar, syskon m.fl. och spelar Brännboll och grillar korv i Slottsskogen.

Höst- och Vårröj

Sedan kåren tog över driften av Bockudden 1995 brukar ledare, Utmanare och ibland Äventyrare samlas för en helg på gården och fixa sådant som behöver fixas. På hösten plockas till exempel bryggan upp och båten tvättas. På Vårröj sätts istället bryggan i.