Slutanmälan till Jamboree22

8 december, 2021 av Johannes Varosy

Uppdatering 2022-02-15

Även om ordinarie anmälan har stängt för sommarens jamboree så kan vi nu meddela att det kommer finnas chans att anmäla sig sent till lägret!

Sen anmälan öppnar idag, 15 februari, och har öppet så länge som till kl21.00 30 april.
Det tillkommer dock en avgift på 250kr för sen amälan, men den slipper du om du anmäler dig senast kl21.00 28 februari!

Anmälan kommer inte att gå direkt via scoutnet denna gång, utan ni behöver fylla i detta formulär: https://forms.gle/Ccuwh4zF4h1N35ux8

Sen kan vi också informera er om att det kommer finnas möjlighet till att åka på halvvecka, vilket innebär att man är med onsdag 3 augusti till lägrets slut 6 augusti. Precis som för hela veckan kommer det att anordnas transport ifrån Göteborg till lägret av Göteborgs scoutdistrikt. Vi kan dock inte garantera att någon ledare ifrån kåren kommer att vara med på resan ner 3 augusti, så om någon Äventyrare är intresserad av halvvecka vill vi att ni pratar med ledarna på Äventyrarna innan ni anmäler scouten.

Priset för halvvecka är 2250kr för både deltagare och ledare, även där tillkommer 250kr vid anmälan efter 28 februari.

För någon månad sedan skickade vi ut en intresseanmälan gällande nästa års stora scoutevenemang: Jamboree22. Vi kan med glädje meddela att intresset var så stort att kåren kommer att åka!

Jamboree22 är ett läger som anordnas för alla scouter i Sverige av förbundsorganisationen Scouterna. Exakt hur stort lägret kommer att bli är svårt att säga, men ängarna kan ta upp till
23 000 personer, så räkna med något utöver det vanliga.

Ett Jamboree är bland det häftigaste man kan vara med om som scout och det känns fantastiskt roligt att kåren kan åka på ett igen, det var ett tag sedan.

Mer information om själva lägret kan du hitta på nästa sida & på lägrets hemsida: https://www.scouterna.se/jamboree22/

Detta säger lägerorganisationen själva om lägret:

“Drömmen om en hållbar värld

Att komma till Jamboree22 är som att kliva in i en magisk värld. Du känner direkt att det här är en plats där du vill vara. Det sjuder av aktivitet, kreativitet och en positiv atmosfär. Du hör musik, samtal, diskussioner, skratt, många olika dialekter och språk. Överallt nynnas det på den officiella lägerlåten som är så peppig att den fastnar på hjärnan nästan direkt. Du är mitt i ett stort lägerområde där det finns nya saker att upptäcka och utforska överallt. Det är som att lägerområdet hela tiden utvecklar sig och växer med dig. Här händer det hela tiden saker som är både spännande, roliga, viktiga, tokiga, utmanande, mysiga, andliga och lärorika. Du kan själv välja om du behöver lugn och ro eller om du är sugen på äventyr. Varje ny dag erbjuder nya upplevelser och erfarenheter och för varje utmaning som du och din patrull genomför kan ni både se och känna att ni har gjort en liten bit av arbetet mot något större. Känslan av att vara en liten, men samtidigt viktig, del av något stort kommer att finnas kvar långt efter att lägret är slut. Under lägret har du fått nya vänner, stärkts i att du är betydelsefull, du har bidragit till att göra världen bättre och du kommer längta efter att få fortsätta! När du lämnar Jamboree22 åker du hem med en känsla av att ALLT är möjligt.”

Plats och datum

Jamboree22 kommer att äga rum lördag 30 juli – lördag 6 augusti 2022 i Norra Åsum utanför Kristianstad.

Vi kommer att åka gemensamt till och från Göteborg med buss, mer information kommer när det närmar sig.

Deltagande avdelningar

De avdelningar som kommer att få möjlighet att åka på detta Jamboree är Äventyrare, Utmanare & Ledare.

Det är viktigt att tänka på att ett storläger är en rolig utmaning, som ställer lite högre krav på scouterna än våra vanliga läger.

Kostnad

Lägeravgiften är 3750 kr för Äventyrare och Utmanare, för ledare är den 3500 kr.
I den avgiften ingår allt, alltså bussresa till och från Göteborg, mat och hela lägervistelsen.

Avgiften sätter du in på kårens Postgiro, PG 4 10 04-3, i samband med anmälan. Märk betalningen med scoutens namn.

Det finns möjlighet att söka pengar ifrån Scouternas Stödfond, läs mer här

Har du svårt att betala hela avgiften i tid? Kontakta din avdelningsledare så hittar vi en lösning.

Anmälan

Anmälan stänger den 23 januari 2022 och ska ske på Scoutnet via denna länk, anmälan är bindande.

Mer information om hur anmälan går till kan du läsa om här.
Behöver du hjälp kan du alltid kontakta din avdelningsledare eller maila
hvitfeldt.scout@gmail.com.

Vi ses väl där?
Ledarna i Hvitfeldts Scoutkår

Uppdatering 2022-01-15

Lägerorganisationen skickade ut tidigare i veckan angående vad som händer med lägeravgiften om lägret inte skulle kunna gå att genomföra på grund av pandemin.
Ni kan läsa hela utskicket här. Men i korthet kan man sammanfatta det till tre datum:

• Ni som individer har rätt till att avanmäla er fram till och med 31 januari och få tillbaka hela avgiften som ni har betalat.
  • Om lägret ställs in före 30 april återbetalas hela deltagaravgiften förutom en avgift på 250 kronor per person
  • Om lägret skulle ställas in efter 30 april kommer bara halva lägeravgiften kunna betalas tillbaka.
  • Inkluderat i avgiften ni har betalat till kåren ingår också resa till och från lägret, den organiseras inte av lägret utan av Göteborgs scoutdistrikt så vi kommer att behöva återkomma gällande den kostnaden. Men den är vad vi vet inte bokad ännu och bör kunna återbetalas i sin helhet i hyfsad närhet till lägret.

Med det sagt så hoppas vi självklart att lägret kommer att kunna genomföras och att vi får en episk sommar nere i Skåne!